Türkiye’de kadın oyuncu olmak, sahnede yer almak sizin için nasıl bir anlam taşımakta? Size göre, cinsiyetçi bir bakış açısı var mı?
Kadın olarak sahnede olmak hala bizim coğrafyamızda bir medeniyet ölçüsü ve var olma savaşı..!
Bu bakış açısından dolayı mutlu mu yoksa mutsuz mu olmalıyım bilmiyorum.
Anadolu’ nun her coğrafyasını dolaştım.
Oyun organizasyonu için temsilden evvel gidip anlaşma yaptığım yerlerde, bir kadının oyuncu olmasına farklı anlamlar yükleyenler de gördüm. Bu açıdan bakıldığında da zorlukları var tabii.
Genç kuşaklara tavsiyeleriniz neler?
Bunu çok garipseyebilirsiniz belki, ama ben tiyatro metni okuyup oyun seyretmekten çok, yedinci sanata meftun biriyim.
Sinema; plastik sanatlar da dahil olmak üzere, dansın, devinimin, bilim ve sanatın bileşimidir.
Mesela, inanması güç gelebilir size; yılda 50 civarı kitap okuyorsam, seyrettiğim film sayısı 80 civarı. Tarkovski, Michael Haneke, Ken Loach, Abbas Kiyarüstemi, Lanthimos, Lucas ya da Agnes Varda sinemasını bilmeden oyunculuktan da söz edemeyiz.
Yaklaşık 12 yıldır seyrettiğim filmleri hobi olarak yazmaya başladım. Bu benim sosyoloji ve felsefe eğitimime de katkıda bulunan bir alışkanlık haline gelmeye başladı. Hatta özel bir sitenin, film eleştirilerimi beğenip ” Para karşılığı yazar mısınız?” teklifi geldiğinde çok şaşırmıştım.
3 yıl kadar -çok iyi bilinen-bir internet gazetesinde yazdım.
Bu bağlamda, oyunculuk bir torna tezgâhı değildir!
Hani kütüğü şekil vererek ve cilalayarak çıkarırsın ya. Yok öyle bir şey.! Yeteneğin ve oyuncu kumaşın varsa okul ya da alaydan eğitimle oyuncu adayı olursun ve sahne üzerinde oynayarak, deneyim kazanarak oyuncu olabilirsin.
Ben alaylı bir oyuncuyum. Usta çırak ilişkisini iyi bilen ve ciddi bir tiyatro disiplini olan biriyim. Bu sorunun cevabı değil belki, ama belirtmek istiyorum.
Oyuncu olmak için bazı bileşenlerin bir araya gelmesi gerekiyor; yetenek, ciddiyet, disiplin, medeni cesaret ve keskin bir zekâ ile iyi bir gözlem gücü gibi.
Bu sacayaklarından biri olmazsa yarımsınız demektir. Ve sürekli okuyup araştırmak gerekiyor.
Oyuncu aynı zamanda yaşadığı toplumu iyi koklayan bir sosyologtur.!
Dolayısıyla; bazı genç oyuncularda görüp inanmakta zorlandığım şeyler var.
Mesela oyunun başlamasına az bir süre kala seyircinin tıka basa doldurduğu fuayeye sigara içmeye çıkmak gibi.
Seyircinin algısını, hayallerini ve oyunun illüzyonunu bozmaya kimsenin hakkı yoktur…!
Yeni sezon için planlarınız neler?
Ben, piyasadaki oyuncular gibi bir diziden teklif almayı bekleyen, ajans kapılarını arşınlayarak; yönetmen- yapımcı kollayan ve de reddedilmiş onlarca ”Audition” koleksiyonu (!) olan bir oyuncu değilim.
Elbette ki, herkesin yaptığı işten maddi ve manevi beklentileri vardır.
Sadece içime sinen projelerde verilen görevi yapmak ve ayakta kalmak gibi basit ve sade isteklerim var. Bu bağlamda; yeni bir sezon önüme ne getirir bilmiyorum.